Parhaat bränditarinat muistetaan niiden päähenkilöistä

Brändihahmo tuo markkinointiin inhimillisyyttä

Brändihahmot eivät tietenkään ole mikään uusi juttu. Ne yleistyivät markkinoinnissa aikakaudella, jolloin teollistumisen seurauksena tuotteen valmistaja ja loppukäyttäjä alkoivat etääntyä maantieteellisesti toisistaan. Tuolloin keksittiin, että brändihahmo on loistava keino lisätä brändin inhimillisyyttä ja tuoda se mielikuvallisesti kuluttajan lähelle tuotteen fyysisestä valmistuspaikasta riippumatta.

Daddy on historiansa aikana kätilöinyt brändihahmoja monille eri toimialoilla operoiville asiakkailleen. Tässä niistä muutama esimerkki.

Asiakas
Metso Automation, Anvia, Maantie Trans, KPO

Tehtävä
Tee brändistämme helpostilähestyttävä!

Keinot
Brändihahmo, brändimaskotti, 3D, animointi, 2D, käsinpiirtäminen

Anvian brändihahmo

Anvia – hovimestari, joka rullaluisteli yleisönsä sydämiin

Anvia (nykyisin Elisa) oli täyden palve­lun vies­tintätekno­lo­gia­ta­lo, joka tarjosi asiak­kail­leen ensi­luok­kais­ta palve­lua sekä kaik­ki kodin viih­de- ja turva­pal­ve­lut saman oven takaa. Tätä vies­tiä Anvia myös halusi aikoinaan lähteä kohde­ryh­mil­leen kerto­maan kilpailijoista erottuvalla tavalla.

Vies­tin­viejäksi Anvian uudelle brändistrategialle kehitettiin oma brändihah­mo – hovi­mes­ta­ri, joka palveli Anvian asiak­kai­ta suurel­la sydämellä ja äärimmäisen ammat­ti­tai­toi­ses­ti.

Anvian brändihahmo rullaluisteli mm. yrityksen tv-mainontaan ja lehtimainontaan sekä osaksi sen online-markkinointia ja myynnin tukimateriaaleja. Hahmon tähdittämä tv-mainonta palkittiin kahdesti peräkkäin MTV:n vuoden parhaa­na alues­pot­ti­na.

Anvian brändihahmo

Maantie Trans – yliluonnollinen tulee todeksi

Maantie Trans on monipuolinen kuljetusalan yritys, joka lupaa tarjota asiakkailleen yliluonnollisen hyvää palvelua. Kun lupaus on näin paranormaali, miten siitä voi kertoa vielä kuvankin keinoin? Vastaus: 3D-visualisoinnin avulla.

Daddy suunnitteli Maantie Transille tajunnan rajat ylittävän brändihahmon ja kuvamaailman, jotka toteutettiin 3D-mallintamisen avulla. 3DArts toteutti animaatiokelpoisen hahmon Daddyn tarkkojen suunnitelmien pohjalta ja hauska ikoniperhe syntyi Daddyn inhouse-tuotantona.

3D-visualisointien lisäksi Daddy vastasi myös Maantie Transin brändilupauksen, bränditarinan ja uuden linjan mukaisen verkkosivuston toteutuksesta. Kerrassaan yliluonnollisen mukava projekti!

Metso – kapteeni, josta syntyi kultti

Metson mark­ki­noin­nin keula­ku­va­na aikoinaan mainetta ympäri maailmaa niittänyt Proses­si­kap­teeni on erin­omai­nen esimerk­ki brändihah­mon voimas­ta. Hahmo edus­ti Metson asiak­kai­ta, fiksu­ja proses­si­teol­li­suu­den ammat­ti­lai­sia, jotka käyttivät Metson korkea­ta­soi­sia tuot­tei­ta ja lisäarvoa tuot­ta­via palve­lui­ta.

Metson brändihahmon tarina tuotiin kohderyhmänsä iholle mm. sarjakuvamuotoon rakennetuilla lehti-ilmoituksilla alan ammattilehdissä. Tarinalliset ilmoitukset otettiin yleisön keskuudessa vastaan yli odotusten. Tästä kertoivat huomioarvotutkimusten huikeat prosentit sekä se, millaista liikettä ilmoitukset saivat kohderyhmässään aikaan. Muun muassa erään ranskalaisen tehtaan valvomosta kantautui Daddyn korviin uutisia, joiden mukaan valvomon henkilökunta näytteli itse jokaisen uuden sarjakuvailmoituksen tarinan työpaikallaan. Oletko koskaan ennen kuullut, että printtimainonta olisi toiminut näin? No, nyt olet.

KPO – ammattilaiset asialla

Koska brändihahmot eli brändimaskotit vahvistavat muistijälkeä ja luovat erottuvuutta, ne ovat olleet myös Osuuskauppa KPO:n mieleen. Daddyn KPO:lle toteuttamia hahmoja on hyödynnetty esimerkiksi autokaupan ja autohuollon markkinoinnissa sekä alueellisessa Osuuskauppa-vaalimainonnassa.

THEY’RE GRRREAT! – sanoi Tony the Tiger

Suutarin lapsillakin on toisinaan kengät. Daddyn oma brändihahmotrio näki päivänvalon jo aivan yritystoiminnan alkumetreillä, ja hahmoja kehtaa edelleen esitellä. Hahmoihin kannattaakin panostaa pitkällä tähtäimellä, sillä johdonmukaisesti käytettynä ne viestivät kuluttajalle jatkuvuutta. Maailman mittakaavassa esimerkkeinä tästä toimivat jo 125 vuotta täyttänyt Michelin-mies eli Bibendum sekä otsikon kohta 70-vuotias Toni Tiikeri. Mitäs sanot, synnytetäänkö sinunkin menestystarinallesi mieleenpainuva ja ajaton keulakuva?

Some seriously
good shit!

Daddy Finland

© Dadvertising from Tampere and Helsinki since 2007.
Brändin rakentaminen, yritysilmeet, verkkosivustot, sisältömarkkinointi, brändihahmot, painotuotteet, augmented reality.