Brändihahmo toimii markkinointiviestin erottuvana ja tunnistettavana sanansaattajana. Olipa kyseessä supersankari, villi vekara tai robottikoira, leipoo onnistunut hahmo brändiin lisää kiinnostavaa tarinaa, inhimillisyyttä ja läheisyyttä.
Daddy on historiansa aikana kätilöinyt useita brändihahmoja, jotka ovat seikkailleet menestyksekkäästi eri toimialoilla ja kanavissa. Tässä niistä muutama esimerkki.
Asiakas
Metso Automation, Anvia, Maantie Trans, KPO, Syke
Tehtävä
Tee brändistämme helpostilähestyttävä!
Keinot
Brändihahmo, brändimaskotti, 3D, animointi, 2D, käsinpiirtäminen
Täyden palvelun viestintäteknologiatalo Anvia (nykyisin Elisa) halusi kertoa kodin viihde- ja turvapalveluistaan tavanomaista erottuvammin.
Viestinviejäksi kehitettiin oma hovimestari-hahmo, joka palveli Anvian asiakkaita suurella sydämellä ja ammattitaidolla. Brändihahmo rullaluisteli menestyksekkäästi mm. yrityksen tv- ja lehtimainontaan, online-markkinointiin ja myynnin tukimateriaaleihin. Hovimestarin tv-mainonta palkittiin jopa kahdesti peräkkäin MTV:n vuoden parhaana aluespottina.
Maantie Trans on monipuolinen kuljetusalan yritys, joka lupaa asiakkailleen yliluonnollisen hyvää palvelua. Näin paranormaali lupauksen välittämiseen vaadittiin jotakin spesiaalia.
Daddy suunnitteli tajunnan rajat ylittävän brändihahmon, jonka 3DArts toteutti animaatiokelpoiseen muotoon. Hahmo sijoitettiin jännittävään 3D-mallinnettuun ympäristöön, ja Daddy loi vielä inhouse-tuotantona markkinointiin hauskan ikoniperheen. 3D-visualisointien lisäksi Daddy toteutti Maantie Transille brändin lupauksen, tarinan ja ilmeen mukaisen verkkosivuston. Kerrassaan yliluonnollisen mukava projekti!
Metson markkinoinnin keulakuvana seikkaili aikanaan maailmanlaajuista mainetta niittänyt Prosessikapteeni. Hahmo edusti Metson asiakkaita, fiksuja prosessiteollisuuden ammattilaisia, jotka käyttivät Metson huipputuotteita ja palveluja.
Prosessikapteeni ratkoi tuotannon haasteita mm. alan ammattilehtien sarjakuvamuotoisissa ilmoituksissa. Tarinat saavuttivat huomioarvotutkimuksissa huikeita tuloksia ja aktivoivat kohderyhmää poikkeuksellisin tavoin. Esimerkkinä vaikkapa erään ranskalaisen tehtaan valvomo, jonka henkilökunta näytteli itse jokaisen uuden sarjakuvailmoituksen tarinan työpaikallaan. Jokseenkin sitouttavaa printtimainontaa, vai mitä?
Brändihahmot ja -maskotit ovat luoneet erottuvuutta ja vahvistaneet muistijälkeä myös Osuuskauppa KPO:n markkinoinnissa. Daddyn KPO:lle toteuttamia hahmoja on hyödynnetty esimerkiksi autokaupan ja autohuollon viestinnässä sekä alueellisessa Osuuskauppa-vaalimainonnassa.
Suutarin lapsillakin on toisinaan kengät! Jo yritystoiminnan alkumetreillä synnytetty Daddyn oma brändihahmotrio on edelleen voimissaan. Kun hahmoja käytetään pitkään ja johdonmukaisesti, niistä tulee asiakkaille tuttuja, jatkuvuutta ilmentäviä kavereita. Hyvää mallia antavat mm. vuonna 1894 yleisölle esitelty Michelin-ukko Bibendum sekä vuodesta 1952 murojen seassa murissut Toni Tiikeri. Erottuva ja ajaton keulakuva voisi antaa lisäpotkua sinunkin brändisi markkinointiin!
© Mainostoimisto Daddy Finland Oy, Satakunnankatu 33 B, 33210 Tampere.
Dadvertising from Tampere and Helsinki since 2007.
Brändin rakentaminen, yritysilmeet, verkkosivustot, sisältömarkkinointi, videotuotannot, brändihahmot, painotuotteet, augmented reality.
Alkoiko kiinnostamaan yhteistyö? Ota yhteyttä.