Brändihahmot eivät tietenkään ole mikään uusi juttu. Ne yleistyivät markkinoinnissa aikakaudella, jolloin teollistumisen seurauksena tuotteen valmistaja ja loppukäyttäjä alkoivat etääntyä maantieteellisesti toisistaan. Tuolloin keksittiin, että brändihahmo on loistava keino lisätä brändin inhimillisyyttä ja tuoda se mielikuvallisesti kuluttajan lähelle tuotteen fyysisestä valmistuspaikasta riippumatta.
Daddy on historiansa aikana kätilöinyt brändihahmoja monille eri toimialoilla operoiville asiakkailleen. Tässä niistä muutama esimerkki.
Asiakas
Metso Automation, Anvia, Maantie Trans, KPO
Tehtävä
Tee brändistämme helpostilähestyttävä!
Keinot
Brändihahmo, brändimaskotti, 3D, animointi, 2D, käsinpiirtäminen
Anvia (nykyisin Elisa) oli täyden palvelun viestintäteknologiatalo, joka tarjosi asiakkailleen ensiluokkaista palvelua sekä kaikki kodin viihde- ja turvapalvelut saman oven takaa. Tätä viestiä Anvia myös halusi aikoinaan lähteä kohderyhmilleen kertomaan kilpailijoista erottuvalla tavalla.
Viestinviejäksi Anvian uudelle brändistrategialle kehitettiin oma brändihahmo – hovimestari, joka palveli Anvian asiakkaita suurella sydämellä ja äärimmäisen ammattitaitoisesti.
Anvian brändihahmo rullaluisteli mm. yrityksen tv-mainontaan ja lehtimainontaan sekä osaksi sen online-markkinointia ja myynnin tukimateriaaleja. Hahmon tähdittämä tv-mainonta palkittiin kahdesti peräkkäin MTV:n vuoden parhaana aluespottina.
Maantie Trans on monipuolinen kuljetusalan yritys, joka lupaa tarjota asiakkailleen yliluonnollisen hyvää palvelua. Kun lupaus on näin paranormaali, miten siitä voi kertoa vielä kuvankin keinoin? Vastaus: 3D-visualisoinnin avulla.
Daddy suunnitteli Maantie Transille tajunnan rajat ylittävän brändihahmon ja kuvamaailman, jotka toteutettiin 3D-mallintamisen avulla. 3DArts toteutti animaatiokelpoisen hahmon Daddyn tarkkojen suunnitelmien pohjalta ja hauska ikoniperhe syntyi Daddyn inhouse-tuotantona.
3D-visualisointien lisäksi Daddy vastasi myös Maantie Transin brändilupauksen, bränditarinan ja uuden linjan mukaisen verkkosivuston toteutuksesta. Kerrassaan yliluonnollisen mukava projekti!
Metson markkinoinnin keulakuvana aikoinaan mainetta ympäri maailmaa niittänyt Prosessikapteeni on erinomainen esimerkki brändihahmon voimasta. Hahmo edusti Metson asiakkaita, fiksuja prosessiteollisuuden ammattilaisia, jotka käyttivät Metson korkeatasoisia tuotteita ja lisäarvoa tuottavia palveluita.
Metson brändihahmon tarina tuotiin kohderyhmänsä iholle mm. sarjakuvamuotoon rakennetuilla lehti-ilmoituksilla alan ammattilehdissä. Tarinalliset ilmoitukset otettiin yleisön keskuudessa vastaan yli odotusten. Tästä kertoivat huomioarvotutkimusten huikeat prosentit sekä se, millaista liikettä ilmoitukset saivat kohderyhmässään aikaan. Muun muassa erään ranskalaisen tehtaan valvomosta kantautui Daddyn korviin uutisia, joiden mukaan valvomon henkilökunta näytteli itse jokaisen uuden sarjakuvailmoituksen tarinan työpaikallaan. Oletko koskaan ennen kuullut, että printtimainonta olisi toiminut näin? No, nyt olet.
Koska brändihahmot eli brändimaskotit vahvistavat muistijälkeä ja luovat erottuvuutta, ne ovat olleet myös Osuuskauppa KPO:n mieleen. Daddyn KPO:lle toteuttamia hahmoja on hyödynnetty esimerkiksi autokaupan ja autohuollon markkinoinnissa sekä alueellisessa Osuuskauppa-vaalimainonnassa.
Suutarin lapsillakin on toisinaan kengät. Daddyn oma brändihahmotrio näki päivänvalon jo aivan yritystoiminnan alkumetreillä, ja hahmoja kehtaa edelleen esitellä. Hahmoihin kannattaakin panostaa pitkällä tähtäimellä, sillä johdonmukaisesti käytettynä ne viestivät kuluttajalle jatkuvuutta. Maailman mittakaavassa esimerkkeinä tästä toimivat jo 125 vuotta täyttänyt Michelin-mies eli Bibendum sekä otsikon kohta 70-vuotias Toni Tiikeri. Mitäs sanot, synnytetäänkö sinunkin menestystarinallesi mieleenpainuva ja ajaton keulakuva?
© Dadvertising from Tampere and Helsinki since 2007.
Brändin rakentaminen, yritysilmeet, verkkosivustot, sisältömarkkinointi, brändihahmot, painotuotteet, augmented reality.