Herätä tunteita, keskustelua ja tee kauppaa
Markkinointikampanjat
Onnistuneen markkinointikampanjan resepti on lopulta aika yksinkertainen. Ole kiinnostava. Tule löydetyksi. Täytä tarve. Daddy tietää, miten kaksi ensimmäistä tehdään. Sinun tehtäväsi on varmistaa, että tuotteesi tai palvelusi on ostettavassa kunnossa.
Oikein rakennettu kampanja virittää ovipumpun laulamaan
- Suunnittele ostohousut jalassa
Ehkäpä tärkein markkinointikampanjan rakennusohje on seuraava: muista, ettet ole myymässä itsellesi. Hyppää sen sijaan asiakkaasi housuihin ja mieti, millainen kohderyhmäsi on sekä miten ostajapersoonasi toivoisi sinun itseäsi hänelle myyvän.
- Numeroita, numeroita!
Kukaan ei kampanjoi pelkästä kampanjoimisen ilosta (ellei se sitten ole tavoitteesi). Sen sijaan, että määrittelisit tavoitteeksesi saada “paljon seuraajia”, “tehdä paljon kauppaa” tai “olla markkinoiden kuumin”, ota kalkulaattori käteen ja laske, mitä tämä numeroissa tarkoittaa. Vain konkreettisen tavoitteen avulla voidaan kampanjan jälkeen todeta miten meillä lopulta meni.
- Sekoita pakkaa
Vaikka olisitkin itse harmoniaa ja sopusointua rakastava persoona, ei se tarkoita sitä että markkinointikampanjasi pitäisi olla sellainen. Ehei, markkinointi on siitä mukava laji, että sen puitteissa saa herättää keskustelua, tunteita ja joskus ristiriitojakin. Ole sisällöissäsi siis rohkeasti rohkea, mutta tee se tarkoituksenmukaisesti.
- Toitota maailmalle
Maailman upein tv-spotti, radiomainos tai mikä tahansa muu markkinointispektaakkeli on turha, jos yleisölläsi ei ole mahdollista nähdä sitä. Kyllä, mediabudjettia tarvitaan ja oikean budjetin määrittelemiseksi on tärkeää, että olet tehnyt kotiläksysi huolellisesti tämän listan kohdassa 2.
- Ole valmis hylkäämään rakkaasi
Ehkä mukavinta hommaa maailmassa on taputella itseään olalle, tämä pätee myös markkinointikampanjoiden suunnitteluun. Ehkä hyödyllisin taito on kuitenkin olla valmis luopumaan rakkaasta ideastaan, jos näyttää siltä ettei homma toimi toivotulla tavalla. Toisinaan suunnanmuutos ja mukauttaminen kesken kampanjan ovat olleet tärkeimpiä onnistumiseen ohjanneita asioita.