Markkinointi­kampanja, joka oli musiikkia korville

”Tänään oste­taan Halvan maukas­ta lakrit­saa…” Jos joku mainosbiisi on onnistunut vuosien saatossa ujuttamaan itsensä kohderyhmiensä tärykalvoille, niin se on tämä.

Myös Daddy on tavannut rallatella tätä mainos-jinglejen klassikkoa aina kun lakunälkä on iskenyt. Vaikka jingle sinällään loistava edelleen onkin, Daddy sai idean… Mitä jos Halva järjestäisi markkinointikampanjan, jonka puitteissa kansalaiset saisivat tuunata tutusta mainoskappaleesta oman versionsa tälle vuosituhannelle? Halva innostui ideasta ja mitäs sitten tapahtui?

Asiakas
Halva

Tehtävä
Suunnittele huomiotaherättävä markkinointikampanja!

Keinot
Markkinointikampanja, verkkosivusto, mediasuhdeviestintä

Markkinointi toimii, kun se saa liikettä aikaan

Kampanjan päämedioiksi valittiin Facebook ja Instagram. Niissä tehdyt ulostulot keräsivät poikkeuksellista huomiota ja saivat kampanjan kohderyhmät aktivoitumaan Halvan toivomalla tavalla. Kampanjan aikana Halvalle lähetettiin tusinoittain biisiehdotuksia, joiden tyylilajit ylittivät genrerajoja rohkeasti.

Kaikista kampanjaan lähetetyistä kappaleista testikuunneltiin ja seulottiin finalistit, joista voittaja valittiin sekä kansan äänillä että Halvan arvovaltaisen juryn päätöksellä. Kisan voitti jyväskyläläinen rap-yhtye Koiranaamat hymyilyttävän hauskalla versiollaan lakubiisien klassikosta.

Markkinointikampanjan voittajakappaleen voit katsoa ja kuunnella täällä.

Mediasuhde­viestintä poiki palstamillimetrejä

Tässä kampanjassa Daddy hyödynsi myös mediasuhdeviestintää kampanjanäkyvyyden tehostamiseksi.

Yksinkertainen ja tarttuva sävel jää ihmisen mieleen helposti, sillä liian monimutkainen tunnus vaatii paljon keskittymistä. Tämä yhdistettynä riittävään määrään mainoksen toistoja luo mieleenpainuvan melodian."

- Kaarlo Kaartinen, alkuperäisen Halva-jinglen säveltäjä

Valtamediat saatiin kiinnostumaan Halvan kampanjasta taustoittamalla sitä katsauksella historiaan. Lehdistölle lähteneeseen tiedotteeseen kirjailtiin mukaan varsinaisen kampanjaviestin lisäksi myös Halvan alkuperäisen jinglen säveltäneen Kaarlo Kaartisen ajatuksia. Se toimi, ja esimerkiksi Helsingin Sanomat kirjoitti kampanjasta jutun kärkenään tämän musiikin grand old manin haastattelu.

© Dadvertising from Tampere and Helsinki since 2007.
Brändin rakentaminen, yritysilmeet, verkkosivustot, sisältömarkkinointi, brändihahmot, painotuotteet, augmented reality.