Ylihyvä lanseerauskampanja

Liisanlehdon uusi Prisma Vaasassa on Osuuskauppa KPO:n historian suurin yksittäinen sijoitus. 50 miljoonan euron investointi ansaitsee siis itseoikeutetusti arvoistaan markkinointia. Daddy kutsuttiin suureksi riemukseen KPO:n timanttisen markkinointitiimin vahvistukseksi konseptoimaan ja toteuttamaan toimivia lanseeraustoimenpiteitä ja -ilmettä. Tuloksiakin saavutettiin: Liisanlehto oli maaliskuisena avajaispäivänä oitis koko Suomen eniten myynyt Prisma.

Asiakas
Osuuskauppa KPO

Tehtävä
Auttakaa lanseeraamaan uusi Prisma

Keinot
Brändi-ilme, kampanjasuunnittelu, vahvennettu todellisuus (AR), tapahtumat

Jotain uutta, jotain vanhaa ja jotain vihreää

Liisanlehdon julkistuksen toivottiin erottuvan selkeästi alueen muiden Prismojen päivittäisilmoittelusta. Daddy suunnitteli lanseerausta varten energisen ja erilaisen, mutta silti Prismaksi tunnistettavan animoidun kampanjailmeen, joka jalkautettiin ketjun omien digipintojen lisäksi kattavasti myös ulkomainontaan, televisioon sekä sosiaaliseen mediaan ja stilleinä päivälehtiin.

Sisältömarkkinoinnilla rakennettiin ennakko-odotuksia

Iltapäivälehtien artikkeleihin pohjaavaa sisältömarkkinointia ja bannerimainontaa tuettiin myös interaktiivisella sisällöllä. Daddy oli suunnitellut KPO:n juhlavuodelle onnistuneita kampanjoita, joiden innoittamana kehitettiin yhdessä asiakkaan kanssa mm. leikkimielinen vaasalaistesti. Ostoskärryn sisältö paljasti, onko asiakas esimerkiksi Gerbyn boomeri vai keskustan hipsteri.

Ennakkomarkkinointiin kuului myös uusien työntekijöiden haku, jota laajennettiin valtakunnallisesti radiomainonnan keinoin.

Tupla ja kuitti

Avajaisviikoilla ostamisesta pyrittiin tekemään poikkeuksellisen hauskaa ja jännittävää. Daddy ideoi kampanjan, jossa onnekkaimmat asiakkaat saattoivat hyötyä sitä enemmän mitä ostivat. Perjantaista sunnuntaihin arvottiin joka päivä kolme voittajaa, jotka saivat bonusostonsa loppusumman tuplana takaisin. Ka-ching!

Älä avaa itse!

Prisma Liisanlehdon Ravintolamaailmassa on mahdollisuus koko perheen herkutteluhetkeen ostosreissun yhteydessä. Avajaisviikolla ruokailijat yllätettiin mysteerilahjakortilla. Jokaisessa lahjakortissa oli rahanarvoinen etu maksuttomista hanajuomista ilmaisiin hotellimajoituksiin. Lahja kuitenkin paljastui vasta seuraavan asioinnin yhteydessä – kunhan malttoi olla itse avaamatta lahjakorttia.

Hauska Hahmojahti

Täydennetty todellisuus eli augmented reality (AR) valjastettiin osaksi ylläpitävää markkinamixiä. Interaktiivinen mobiilipeli johdatti asiakkaat hauskaan hahmojahtiin Prismojen lisäksi S-Marketeissa ja Saleissa. Peliä varten KPO:lle räätälöitiin viisi vekkulia animaatiohahmoa, joita pelaajat keräsivät myymälöissä puhelimellaan. Osallistumiskynnys saatiin erittäin matalaksi, koska verkkopohjainen AR-sovellus ei edellytä erillisen applikaation lataamista eikä rekisteröitymistä. Tuhannet pelaajat metsästivät keskimäärin yli 8 minuuttia hahmoja kauppareissunsa yhteydessä.

Katso Daddyn muita AR-tuotantoja.

Skuutin täydeltä tekemistä

Ylläpitävää markkinointia tehtiin myös tapahtumien muodossa. Daddy konseptoi Liisanlehtoon huipentuvan scoottikiertueen, jonka muita pysähdyspaikkoja olivat Ylivieskan, Pietarsaaren ja Kokkolan Prismat.

Helmeri Pirisen luotsaama FinScooters-tiimi toi Prismojen parkkialueille innostavan temppushow’n, jossa sadat paikalliset nuoret pääsivät kokeilemaan skuuttausta, mittelemään taitojaan ja ennen kaikkea tapaamaan ihailemiaan alan kotimaisia huippuja. Tapahtumien markkinoinnissa hyödynnettiin lehtimainonnan ja asiakkaan omien medioiden lisäksi skuuttaajien somekanavia, jolloin kohderyhmän tavoitettavuus saatiin maksimoitua.

© Dadvertising from Tampere and Helsinki since 2007.
Brändin rakentaminen, yritysilmeet, verkkosivustot, sisältömarkkinointi, brändihahmot, painotuotteet, augmented reality.