Print is not dead!

Vaikka toisin jo ehkä luultiin, painotuote ei suinkaan ole kuollut. Päinvastoin. Painettu esite, asiakaslehti, käyntikortti tai juliste on edelleen vetovoimainen markkinoinnin väline – kunhan se sisältää hyvän idean.

Daddyltä kysytään usein, teemmekö me ikinä mitään normaalia. Toki teemme, mutta jos valinta on meidän, kallistumme mieluummin ennen näkemättömän puoleen. Kuten teimme esimerkiksi DevTrainin, ADA Driven, Bitwisen ja Virven tapauksissa. Näiden veijareiden yritys- ja tuote-esitteet eivät ole normaalia nähneetkään. Mutta mitä sitten. Ne toimivat saadun palautteen perusteella myyntitilanteessa kuin lumous. Ja eikö se juurikin ole markkinointimateriaalin tarkoitus?

Asiakas
Virve Tuotteet ja Palvelut, ADA Drive, Bitwise, DevTrain

Tehtävä
Suunnittele veret seisauttava painotuote!

Keinot
Yritysesite, tuote-esite, imagoesite

Bitwise – Code That Moves The World

IT-talo Bitwise osallistui messuille hurmatakseen premium-tason autovalmistajia. Hurmaushommia suunnittelemaan se kutsui Daddyn ja niihän siinä jälleen kerran kävi, että spektaakkelia pukkasi.

Daddy käsikirjoitti ja suunnitteli Bitwiselle oksat pois -esitteen, jonka jälkitöissä ei säästelty. Hopealaminointia, peittovalkoista, nelivärisarjaa, uv-lakkaa, drip off -lakkaa… Eihän se halvaksi tullut tämänkään painotekninen toteutus, mutta minkäs teet. Bitwise ymmärsi, että premiumia houkutellakseen pitää myös itse näyttää siltä. Daddy respects!

Virve – now you see me, now you don’t!

Virve Tuotteet ja Palvelut kohtaa paljon potentiaalisia asiakkaitaan erilaisissa tapahtumissa ja messuilla. Näitä kohtaamisia varten se on useaan otteeseen tilannut Daddyltä esitteitä, jotka muistuttaisivat asiakasta Virven olemassa olosta mieleenpainuvalla tavalla.

Sitä saa mitä tilaa, ainakin silloin kun tilaa Daddyltä. Daddy toteutti Virvelle esitteen, johon oli piilotettu UV-lakalla painettuja salattuja viestejä – siitähän Virven liiketoiminnassakin on kyse, viestiliikenteen salaamisesta. Salatut viestit saattoi löytää esitteen mukana jaetun UV-lampun avulla, joka teki läpinäkyvällä lakalla painetut tekstit näkyviksi. Esite oli asiakkaan mukaan suksee. Sen perään tultiin messuilla jopa erikseen kyselemään!

Toisen Virven esitteen elämyksellisyyttä Daddy tehosti augmented realityn avulla. Ladattuaan puhelimeensa AR-sovelluksen, esitteen lehteilijä sai nähtäväkseen 3D-mallinnoksia Virven lippulaivatuotteista. Mikä näppärä tapa esitellä tuotteen yksityiskohtia sen kaikilta kanteilta!

DevTrain – täyttä höyryä eteenpäin

Ohjelmistotalo DevTrainin brändäysprojekti on jäänyt Daddyn muistoihin yhtenä historian hauskimmista. Osana retrohenkisen junateeman ympärille rakennettua brändi-ilmettä syntyi myös aiheeseen aukottomasti istuvia painotuotteita.

Brändiuudistuksesta kertova esite jaettiin DevTrainin asiakkaille pahvisessa laatikossa, josta esitteen lisäksi löytyi myös pieni junapilli. Vain vihellys ja olemme valmiit auttamaan sinua!

DevTrainin brändi-ilmeestä rakentui tarinallisuutensa ja visuaalisuutensa puolesta kerrassaan hykerryttävän jännittävä ja vetovoimainen kokonaisuus. Jopa niin vetovoimainen, että DevTrain huomasi pian tulleensa myydyksi. Yritys on tätä nykyä osa Siili Solutionsia.

ADA Drive – kippis!

Daddyn ADA Drivelle suunnittelema messuesite oli sekin kolmiulotteinen, mutta ilman lisätyn todellisuuden teknologiaa. Esitteen sisältä paljastui rivistö kolmiulotteisia juomahanoja sekä pahviset, oikeaan käyttöön tarkoitetut lasinaluset.

Kuten esitteen teemaan sopii, tämä toteutus maksoi maltaita. Mutta olipa se myös messujen vetonaula, joten katsomme tavoitteen saavutetuksi.

Käyntikortti – ei pelkkä pahviläpyskä

Käyntikortilla on brändin rakentamisessa tärkeä rooli. Se on kuin ensimmäinen kädenpuristus, jolla asiakkaan mielenkiinto herätetään. Velttoilusta ei pidä kukaan, joten mikäli Daddyltä kysytään, käyntikortista pitää löytyä mieleenpainuvaa muskelia.

Virtuaalilentoyhtiö Wingolle Daddy suunnitteli käyntikortin, joka muistutti perforointeineen kaikkineen koneen boarding pass -korttia. DevTrain puolestaan pääsi nostalgisoimaan junateemaansa sopivalla jämerällä, mutta sympaattisella rei'itetyllä pahvisella matkalipulla. OTSO:n käyntikortti heräsi henkiin augmented reality -teknologian avulla ja Daddy sitten... Käyntikorttien kirjaimellisesti terävintä kärkeä edustava, Daddyn osoitetiedoilla varustettu rintamerkki saattoi joillekin vastaanottajille olla jopa tuskallisen mieleenpainuva lahja. Auts!

Hyvää shittiä
jo vuodesta 2007!

Daddy Finland
Tero Nappari, Partner, Daddy Finland Oy

© Dadvertising from Tampere and Helsinki since 2007.
Brändin rakentaminen, yritysilmeet, verkkosivustot, sisältömarkkinointi, brändihahmot, painotuotteet, augmented reality.