Verkkosivusto vesitietoa janoaville

Suomen ympäristökeskus käynnisti vuonna 2019 kunnianhimoisen verkkosivustohankkeen: tavoitteena oli synnyttää Suomen suurin tutkitun vesiaiheisen tiedon lähde.

Palvelun toteutuksessa kumppaneina ovat Ilmatieteen laitos, laitosten yhteinen Tulvakeskus, ELY-keskukset ja muut vesitaloustietoa tuottavat luonnonvara-alan toimijat. Rahoittajana toimii maa- ja metsätalousministeriö.

Sivuston kehitystyöhön lähdettiin projektin mittakaavan mukaisesti eli demoamalla, testaamalla ja kehittämällä. Sivuston sisältöä ja toiminnallisuuksia viilattiin vielä käyttäjätestausten pohjalta, ja alkuvuodesta 2020 alkoi vettä pitävää faktaa pulputa osoitteessa www.vesi.fi.

Nykyisin sivustolta löytyy mm. vesitilannepalvelu, joka kertoo Suomen paikallisten mittauspisteiden vesitilanteen tiedot. Niitä ovat esimerkiksi vedenkorkeus, valunta, sademäärä ja pintaveden lämpötila sekä talvella lumikuorma, lumen ja roudan syvyys ja jään paksuus.


Lue tiedote hankkeesta

Osallistaminen palkitsi vesiportaaleiden tekijöitä

Asiakas
Suomen ympäristökeskus

Tehtävä
Kehitä ja lanseeraa verkkopalvelu!

Keinot
Verkkosivusto, saavutettavuus, palvelumuotoilu

 

Käyttäjät keskiössä

Suunnittelun lähtökohtana oli rakentaa palvelusta helppokäyttöinen ja kaikille käyttäjille saavutettava. Lanseerausta edeltävissä testauksissa eri kohderyhmiltä, myös lapsilla ja vanhuksilla, saatiin erittäin positiivista palautetta. Lisäksi Kehitysvammaliitto ja Näkövammaisten liiton Annanpura Oy auditoivat palvelun.

Annanpuran auditoinnin pohjalta sivuston toimivuutta tehostettiin erityisesti ruudunlukuohjelmilla. Kehitysvammaliitto tarkasteli verkkosivujen helppokäyttöisyyttä Papunetin kriteeristöjen perusteella ja totesi:
– Vesi.fi on kokonaisuutena erittäin selkeä, ymmärrettävä ja hyvin suunniteltu verkkopalvelu. Suunnittelussa ja toteutuksessa on onnistuttu huomioimaan erilaiset käyttäjät ja tekemään palvelusta heille monin tavoin helppokäyttöinen.


Vesi.fi saa kehuja helppokäyttöisyydestä

Seniorit syttyivät Vesi.fi:stä

Vesi.fi-verkkopalvelu tulevaisuuden tekijöiden testissä

Astetta kovemman luokan koodia

Daddy isännöi mieluusti myös Vesi.fi-verkkosivuston kaltaisia projekteja, jotka tarjoavat perussivustoja monimutkaisempia teknisiä haasteita. Tässä tapauksessa integraatiorajapintoja on useisiin ulkoisiin järjestelmiin, esimerkiksi Maanmittauslaitoksen ja Ilmatieteen laitoksen tarjoamaan dataan. Lisäksi sivusto piti säätää imuroimaan dataa Suomen ympäristökeskuksen omista järjestelmistä.

Markkinointiin keulakuvaksi kalasteltiin Ahti

Vesi.fi-verkkosivusto lanseerattiin julkiselle sektorille tavanomaista rempseämmällä meiningillä. Viestinviejäksi valjastettiin vedenjumala Ahti, joka kertoo sivustosta leppoisan hauskasti. Ahti heiluu atraimineen itse sivuston lisäksi mm. sivustoa markkinoivissa online-bannereissa.

Marco Pajari - Partner - Daddy Finland Oy

© Dadvertising from Tampere and Helsinki since 2007.
Brändin rakentaminen, yritysilmeet, verkkosivustot, sisältömarkkinointi, brändihahmot, painotuotteet, augmented reality.