Vesi.fi -vesitieto­verkkopalvelu

Verkkosivusto vesi­tietoa janoaville

Suomen ympäristökeskus käynnisti vuonna 2019 verkkosivustohankkeen, jonka tavoite oli kunnianhimoinen: hankkeen tuloksena verkkoon syntyisi Suomen suurin tutkitun vesiaiheisen tiedon lähde.

Palvelun toteutuksessa Suomen ympäristökeskuksen kumppaneina ovat Ilmatieteen laitos, laitosten yhteinen Tulvakeskus, ELY-keskukset ja muut vesitaloustietoa tuottavat luonnonvara-alan toimijat. Hankkeen rahoittajana toimii maa- ja metsätalousministeriö.

Koska hankkeen tavoite oli asetettu varsin korkealle, lähdettiin sivuston kehitystyötä tekemään kuten tämän mittakaavan projektissa kuuluukin: demoamalla, testaamalla ja kehittämällä. Käyttäjätestauksissa saadun palautteen perusteella sivuston sisältöä sekä toiminnallisuuksia kehitettiin edelleen, ja alkuvuodesta 2020 tutkittua vesitietoa alkoi pulputa siitä kiinnostuneille osoitteessa www.vesi.fi.

Tänä päivänä sivustolta löytyy mm. vesitilannepalvelu, josta voi tarkistaa paikallisen vesitilanteen joka puolelta Suomea eri mittauspisteiltä. Vesi.fi:n tarjoamia tietoja ovat esimerkiksi vedenkorkeus, valunta, sademäärä ja pintaveden lämpötila. Talvella verkkopalvelu kertoo muun muassa lumikuorman, lumen ja roudan syvyyden sekä jään paksuuden.

Lue tiedote hankkeesta.

Asiakas
Suomen ympäristökeskus

Tehtävä
Kehitä ja lanseeraa verkkopalvelu!

Keinot
Verkkosivusto, saavutettavuus, palvelumuotoilu

 

Käyttäjät keskiössä

Tärkein vesi.fi-verkkosivuston suunnittelun lähtökohdista oli rakentaa palvelusta helppokäyttöinen ja kaikille käyttäjille saavutettava.

Käytännössä tämä toteutuu sivustolla loogisena navigaationa, eheinä sivurakenteina ja selkeästi havaittavana sisältönä. Saavutettavuutta tukemaan sivuston linkeille, painikkeille, valikoille ja muille apulaitteilla toimiville elementeille luotiin aria-tekstit. Lisäksi sivuston käytön kannalta oleellisiin kuviin lisättiin alt-tekstit sekä huomioitiin sivuston ulkoasussa värien kontrastit ja fonttikoot.

Vesi.fi-verkkosivuston saavutettavuuden testasi vielä ennen lanseerausta joukko käyttäjiä. Yleisarvosanaksi saavutettavuudesta annettiin oikein hyvä!

Astetta kovemman luokan koodia

Vesi.fi-verkkosivuston kaltaiset sivustototeutukset saavat Daddyn hykertelemään, sillä aina kun sivuston tekninen toteutus on perinteistä verkkosivustoa monimutkaisempi, lisää se mukavalla tavalla myös projektin haastekerrointa. Vesi.fi-sivustolta integraatiorajapintoja on useisiin ulkoisiin järjestelmiin, esimerkiksi Maanmittauslaitoksen ja Ilmatieteen laitoksen tarjoamaan dataan. Lisäksi sivusto on käskytetty hakemaan tietoa Suomen ympäristökeskuksen omista järjestelmistä.

Markkinointiin keulakuvaksi kalasteltiin Ahti

Vesi.fi-verkkosivustoa lähdettiin lanseerausvaiheessa markkinoimaan julkiselle sektorille hieman poikkeavan rempseällä meiningillä. Lanseerausmarkkinoinnin viestinviejäksi valjastettiin Ahti, joka kertoo sivuston sisällöistä hymyilyttävän hauskalla tavalla. Ahdin voi bongata vesi.fi-sivuston lisäksi myös esimerkiksi sivustoa markkinoivista online-bannereista.

Marco Pajari - Partner - Daddy Finland Oy

© Dadvertising from Tampere and Helsinki since 2007.
Brändin rakentaminen, yritysilmeet, verkkosivustot, sisältömarkkinointi, brändihahmot, painotuotteet, augmented reality.