Daddyllä todellisuuskin on toisenlaista. Augmented reality -kampanjoita nimittäin suunniteltiin Daddyn päämajalla jo kauan ennen kuin suuri yleisö alkoi jahdata pokemoneja tai rakennella puhelimiinsa pahvisia virtuaalisilmikoita.
Ensimmäisen augmented reality -kampanjansa Daddy tuotti vuonna 2010 Poliisiammattikorkeakoululle, ja sen jälkeen todellisuuden tuolle puolen markkinoinnissaan ovat Daddyn avustamina kurkottaneet muun muassa OTSO Metsäpalvelut, Anvia Oyj sekä Virve Tuotteet ja Palvelut.
Asiakas
Poliisiammattikorkeakoulu, OTSO, Anvia, Virve Tuotteet ja Palvelut
Tehtävä
Tee markkinoinnista elämyksellisempää!
Keinot
Augmented reality (AR) eli lisätty todellisuus
Daddy suunnitteli OTSO:lle augmented reality -konseptin, joka herätti yrityksen käyntikortit ja ilmoitukset henkiin sekä antoi OTSO:n ystäville mahdollisuuden päästä messuilla paiskaamaan tassua virtuaalinallen kanssa. Messujen AR-konsepti oli sellainen menestys, että se päätettiin valjastaa messujen vetonaulaksi useampanakin vuonna. Kustannustehokasta, eikö totta?
Daddyn Poliisiammattikorkeakoululle konseptoima AR-sovellus oli kaupunkiseikkailu, jonka ideana oli etsiä kolaripaikalta karannut epäilty kaupungin kaduilta. Palkintona pelissä pärjänneille oli pollea poseeraus virtuaaliseen poliisiunivormuun sonnustautuneena. Newyorkilaisen Goldrun-startupin kanssa toteutettua peliä pelattiin iPhone-puhelimilla Helsingissä, Turussa ja Tampereella vuonna 2010.
Kuulostaako vähän samanlaiselta kuin vuonna 2016 julkaistu Pokémon GO? Kyllä, toisinaan teemme töitä hieman etukenossa.
Turvallisuusviestintään tarkoitettuja järjestelmiä suunnitteleva Virve Tuotteet ja Palvelut on ymmärtänyt, että esitekin voi olla elämyksellinen, jos se sisältää hyvän idean. Daddy on suunnitellut Virvelle vuosien saatossa useammankin päräyttävän painotuotteen, joista yhteen lisäruuvia haettiin augmented realitystä.
Ensisilmäyksellä esite näytti vain tavalliselta, daddymäisen upealta taitolta. Esitteen sivujen lehteileminen AR-sovelluksen läpi kuitenkin paljasti siitä aivan uuden ulottuvuuden. Jokaisesta esitteessä esitellystä Virven päätuotteesta nimittäin avautui sovelluksen avulla fotorealistinen 3D-kuva, joka mahdollisti tuotteen yksityiskohtien tarkastelemisen kolmiulotteisesti.
Anvian tuoteilmoittelu vietiin Daddyn käsittelyssä astetta elämyksellisemmälle tasolle. Salaiset hinnat -kampanjan aikana kuluttajilla oli mahdollisuus metsästää itselleen huikeita tuotetarjouksia ja säästää siten suorastaan sievoisia summia augmented realityn avulla.
Tätä kampanjaa varten pyörää ei tarvinnut keksiä uudestaan, vaan salaisiin hintoihin pääsi kiinni lataamalla puhelimeensa jo olemassa olevan, ilmaisen Layar-sovelluksen.
© Dadvertising from Tampere and Helsinki since 2007.
Brändin rakentaminen, yritysilmeet, verkkosivustot, sisältömarkkinointi, brändihahmot, painotuotteet, augmented reality.